Valentin Popescu este unul dintre cei mai cunoscuți și abili oameni din marketingul sportiv românesc. După ani de experiență în mass-media, el a lucrat aproximativ opt ani pentru Alexandrion, compania pe care a făcut-o vizibilă prin intermediul sportului.
A contribuit la numeroase campanii de succes și a dus mingile galbene cu brandul Alexandrion prin toată țara. Cu resurse limitate a avut rezultate remarcabile. L-am intervievat pe Valentin Popescu într-un moment de răscruce în cariera lui, prilej de bilanțuri și reflecție asupra marketingului sportiv de la noi.
Ziarul de Sport: Cum ai caracteriza marketingul sportiv în România în acest moment ?
Valentin Popescu: La început de drum și cu potențial uriaș pentru companiile care se hotărăsc să comunice prin sport. Marketingul sportiv încă își caută reperele la noi. Sunt încă foarte multe de învățat cu privire la beneficiile pe care această ramură le poate aduce sportului, cluburilor, sportivilor, dar și companiilor. Se poate spune că unul dintre motivele pentru care sportul românesc este în declin în ultimul deceniu este și din cauza lipsei marketingului sportiv sau a prezenței prea timidă a acestui domeniu cu un impact major în dezvoltare.
Ziarul de Sport: Cât de bine știu companiile din România să folosească sportul pentru a-și dezvolta afacerea?
Valentin Popescu: Sunt câteva companii în Romania care acționează strategic prin marketing sportiv. Dacă ar fi să facem un “top of mind” al companiilor care investesc în sport, putem menționa partenerii Federației Române de Fotbal, cum ar fi Penny, Bergenbier, Bucovina (Mapex). Mai nou în zona de handbal a apărut Răureni, dar și parteneri de tradiție ai sportului românesc, precum Alexandrion, Dedeman, Kaufland sau Aqua Carpatica. Companii medii și mari din diverse domenii și piețe ar putea fi susținători remarcabili ai sportului românesc și pentru care sportul să constituie, în mod cert, o sursă de creștere a business-ului. Aici am putea menționa succint companii precum Dorna, Borsec, Apemin Tușnad, Secom, Sunwave, Biofarm, Altex, Dona, Dacia Renault, Orange, OMV Petrom și lista poate continua. Însă și cluburile sportive, federațiile sau sportivii ar trebui să integreze marketingul sportiv ca pilon esențial în abordarea unei dezvoltări pe termen mediu și lung, cu impact major asupra mediului sportiv, și, implicit, de business, precum și al întregii societăți.
Ziarul de Sport: Care sunt trei realizări de care ești cel mai mândru în activitatea de marketing sportiv?
Valentin Popescu: Este destul de greu să fac un Top 3, dar voi încerca. Să fiu ales într-un anumit an cel mai bun din zona de marketing sportiv din România, să fiu creatorul celei mai importante gale a sportului din România mai mulți ani la rând, să generez și să implementez, poate, cele mai multe acțiuni de marketing în sport, ani consecutivi, printre care și foarte multe evenimente de marketing sportiv în diaspora.
Ziarul de Sport: Tu ți-ai încheiat colaborarea cu Alexandrion. Care ar fi bilanțul celor 8 ani petrecuți aici ?
Valentin Popescu: Aici e mult de povestit. Poate voi scrie o carte într-o perioadă de răgaz. Au fost ani în care am realizat aproximativ 200 de acțiuni în 365 de zile, ceea ce înseamnă o mare dinamică, business-ul capitalizând foarte mult în această periodă, atât din punct de vedere notorietate, imagine, cât și vânzări și profit. A fost o perioadă benefică pentru ambele părți, unde marketingul și comunicarea din aria sportivă și, nu numai, le-am construit împreună la superlativ.
Ziarul de Sport: Care crezi că sunt sportivii din România care pot ajuta orice companie să crească dacă și-ar asocia imaginea cu aceasta ?,
Valentin Popescu: Sunt foști mari sportivi precum Gheorghe Hagi, Marian Drăgulescu, Helmut Duckadam, Ana Maria Brânză, Elisabeta Lipă, ca să menționez doar câteva nume, dar și sportivi încă în activitate precum Sorana Cîrstea, David Popovici, Simona Radiș, care au un potențial imens și pot ajuta semnificativ orice companie să se diferențieze și să își dezvolte business-ul prin marketing sportiv. Evident companiile care vor să își asocieze imaginea cu un sportiv trebuie să analizeze foarte atent piața. Depinde foarte mult din ce domeniu vine compania, care îi sunt obiectivele pe termen mediu și lung, ce își dorește să transmită clienților, partenerilor, angajaților etc. Este nevoie, de asemenea, să se ia în considerare potențialul mediatic, de imagine al sportivului și mulți alți factori. Concret, se va analiza din perspectiva business-ului și cea a sportivilor și se va ajunge la potrivirea cea mai relevantă pentru un impact sănătos asupra afacerii.
Ziarul de Sport: De ce crezi că atât de puține companii se implică în dezvoltarea sportului românesc ?
Valentin Popescu: Pentru că nu există suficienți specialiști pe acestă zonă care să le explice beneficiile acționării prin marketing și comunicare în sport. Cu o bună strategie de marketing, companiile se pot asocia cu un brand puternic din sport și pot valorifica acest capital de imagine din piață. Sportul a fost întotdeauna un segment supra-mediatizat și de multe ori supra-apreciat în media, iar pentru o companie care investește consecvent în sport, asocierea cu sportul nu poate fi decât un diferențiator care să-i asigure o cotă de piață mai mare, o cifră de afaceri exponențială, o imagine foarte bună și un profit sustenabil.
Ziarul de Sport: Ce branduri sportive ți se pare că nu-și folosesc adevăratul potențial ?
Valentin Popescu: FCSB, cu siguranță, chiar dacă este într-un litigiu sau mai ales pentru că este într-un litigiu, cred că ar trebui să facă mult mai mult din acest punct de vedere. De asemenea, Rapid București, care văd că încearcă în ultima perioadă. Simona Halep nu și-a folosit tot timpul potențialul la adevărata valoare, iar la David Popovici și Simona Radiș e loc de mult mai mult. Din păcate, în fotbal sunt și foarte multe cluburi care se zbat în eșaloane inferioare și nu mai sunt așa vizibile la nivel național, cum ar fi Brașov sau Poli Timișoara.
Ziarul de Sport: Poți face un top 5 al organizațiilor sportive de la noi care ți se pare că au un marketing sportiv de calitate ?
Valentin Popescu: De departe Federația Română de Fotbal stă cel mai bine, dar și Federația Română de Natație, Federația Română de Canotaj, CS Universitatea Craiova. Am observat în ultima perioadă că se fac acțiuni bune de marketing și la Federația Română de Volei.
Ziarul de Sport: Ce sfat ai pentru un tânăr care vrea să intre în domeniul marketingului sportiv?
Valentin Popescu: Dacă iubește și înțelege sportul îi pot spune că acesta este un domeniu care poate sa îi aduca satisfacții profesionale extraordinare. Un om bun de marketing și comunicare sportivă are nevoie să întrunească trei aspecte importante: pasiunea pentru sport, profilul economic și să fie un vector de imagine al business-ului prin sport, cu o mare vizibilitate în media, evenimente sportive si de afaceri. Cred în proverbul care spune că ,,omul sfințește locul’’. Oamenii sunt cheia succesului unei organizații.
ceștia au militat pentru un vot împotriva extremismului. Ce înseamnă opinia lor și cât de importantă este ea ?
La fiecare turneu final există o echipă de la care există mari așteptări, dar care dezamăgește.
Aproape 100 000 de fani români au asistat de pe stadion la meciurile echipei noastre naționale la Campionatul European.
David Popovici continuă să inspire o generație întreagă de tineri români, nu doar prin performanțele sale sportive, dar și prin mesajul său de a încuraja mișcarea și sportul ca stil de viață sănătos.
Biles s-a ridicat la înălțimea așteptărilor.
David Popovici a adus a zecea medalie pentru România la înot în competițiile olimpice.