De ce somnul este important pentru forma fizică? Câte ore dorm sportivii de top

Autor: Mihai Constantin

Când ne gândim la pregătirea unui sportiv de top, puțini dintre noi și-ar imagina că somnul joacă un rol esențial în programul de pregătire. Specialiștii de la mai multe universități de prestigiu explică faptul că somnul este la fel de important ca un antrenament.

Astel, foarte mulți dintre cei mai buni sportivi din lume acordă o mare atenție somnului, pe care îl consideră o parte esențială a rutinei lor de antrenament.

Avem mai multe mărturii de la campioni din diferite sporturi. Elvețianul Roger Federer și argentinianul Lionel Messi mărturiseau că încearcă să doarmă 10-12 ore zilnic. LeBron James, starul NBA, își propune să aibă 8-10 ore de somn pe noapte. Serena Williams doarme opt ore în fiecare noapte, iar Tom Brady, legendar în NFL pentru longevitatea sa, spune că se culcă devreme și că doarme cel puțin nouă ore.

Un studiu recent a confirmat aceste tendințe și necesități. Cercetătorii australieni au efectuat o analiză pe 175 de sportivi de elită și au descoperit că sportivii au nevoie de 8,3 ore de somn pentru a se simți odihniți, dar că obțin de obicei 6,7 ore de somn. Cel mai mult somn este obținut de sportivii care adorm între orele 22:00 și 22:30 (7,2 ore) sau se trezesc între orele 09:00 și 09:30 (7,3 ore). Studiul poate fi citit AICI.

Așadar, studiile arată că somnul joacă un rol-cheie în metabolism, în creșterea și repararea țesuturilor (cum ar fi mușchii) și asigură funcționarea optimă a memoriei, a timpului de reacție și a procesului decizional. Toate aceste procese influențează performanțele sportive.

Aceste beneficii pot fi simțite și de amatorii care merg la sala de sport, care printr-un somn prelungit pot crește beneficiile exercițiilor fizice.

Somnul îmbunătățește capacitatea aerobică prin funcția mitocondriilor din organism. Un somn de doar 4-5 ore pe noapte timp de cinci nopți poate reduce funcția mitocondriilor la participanții sănătoși. 

Somnul este, de asemenea, important dacă vreți să vă dezvoltați forța sau mușchii pentru că permite sinteza proteinelor musculare. Cercetările arată că și doar câteva nopți de somn insuficient reduc răspunsul sintezei proteinelor musculare la aportul de nutrienți. 

Poate te interesează şi:

Autor: Nicolae Comănescu / 19 Apr. 2024

Garbine Muguruza, retragerea unei mari campioane

 După mai mult de un an de absență din circuitul feminin, jucătoarea de tenis Garbiñe Muguruza a decis să-și încheie cariera profesională la vârsta de 30 de ani.

Autor: Nicolae Comănescu / 14 Apr. 2024

Analiză / Nike se luptă să țină pasul cu concurența

 În industria echipamentului sportiv, a rămâne relevant poate fi o chestiune trecătoare.

Autor: Nicolae Comanescu / 26 Feb. 2024

Sebastian Baez, spirit competitiv. Argentinianul face un salt mare în carieră prin titlul de la Rio

 Openul de la Rio a devenit epicentrul triumfului tenisului argentinian, iar Sebastian Báez, în vârstă de 23 de ani, a fost protagonistul unei petreceri de neuitat.

Ştiri recente:

Autor: Pompiliu Constantin / 16 Mai 2024

Magia Cupei: Corvinul Hunedoara ne arată farmecul acestei competiții

 În ciuda unui format competițional total neatractiv, după cum este cel gândit de FRF, Cupa României la fotbal ne arată că mai are o urmă de farmec. 

Autor: Nicolae Comănescu / 11 Mai 2024

Rețeta pentru promovarea lui Como în Serie A: mulți bani, Fabregas și Henry

 După o absență de 21 de ani, Como a revenit în Serie A.

Autor: Nicolae Comănescu / 10 Mai 2024

Luptătoarele Kriszta Incze și Cătălina Axente, calificate la Jocurile Olimpice de la Paris

 România își consolidează prezența la Jocurile Olimpice în concursul de lupte.