Ce mai înseamnă educația fizică astăzi ? Ce sporturi preferă copiii ? Ne răspund profesorii de specialitate

Sănătatea unei națiuni depinde și de strategia aleasă de stat pentru orele de educație fizică și sport. Depinde însă și de profesori.

Pentru a vedea care este realitatea din școli am stat de vorbă cu câțiva profesori dedicați, din diferite zone ale țării, despre statutul acestei discipline școlare.

I-am întrebat pe aceștia cum îi atrag pe copii spre sport, în contextul influenței tehnologice, care este mesajul pe care încearcă să-l transmită și ce sporturi preferă copiii.

Violina Maria Hentiu, fostă handbalistă, este profesoară în handbal și din experiența proprie susține că totul trebuie privit ca un joc. Abordarea sa optimistă a dat rezultate.

„Pentru mine este foarte simplu. Cred că omul sfințește locul, în primul rând. Eu predau jocul sportiv handbal. La mine totul începe cu joaca. Îi învăț handbal prin jocuri, și bineînțeles cu zâmbetul pe buze. Pe copii îi pasionează orice sport dacă ști ca profesor să-i atragi. Va dau un exemplu. Eu am început de la zero, adică nici un copil. Acum predau handbal la 100 de copii, care abia așteaptă să vina la antrenament. Îi iubesc, încerc sa le răspund nevoilor lor și indiferent cât ar fi de greu ei nu simt, pentru că totul se face cu zâmbetul pe buze”, ne explică Violina Maria Hentiu.

Mihai Carpen, profesor de educație fizică în județul Buzău, susține că tehnologia încă nu a acaparat complet atenția copiilor și că sportul este pe placul celor mici .

„În mediul rural avem noroc că nu toți elevii au telefoane, tablete sau laptopuri. Ei sunt foarte încântați și abia așteaptă ora de educație fizică. Sporturile care îi pasionează sunt fotbalul și handbalul. Se implică și mai mult în momentul în care le propunem să meargă la concursuri”, ne-a declarat Mihai Carpen.

Partea pozitivă a lucrurilor este relatată și de Florica Suciu, profesoară la o școală gimnazială din Baia Mare.

„Din punctul meu de vedere pot spune că elevii sunt atrași de orele de educație fizică. Mulți așteaptă cu nerăbdare să facă mișcare și nu cred că tehnologia îi împiedică. Sunt profesor la o școală gimnazială, probabil din acest motiv elevii sunt mai dornici de mișcare. Nu pot să mă pronunț în legătură cu liceul. Sporturile care îi pasionează cel mai mult sunt fotbalul, unde le place să colaboreze, și atletismul, pentru că le plac și întrecerile”, relatează Florica Suciu.

Nu la fel de optimist este Alex Popescu, profesor în București. „De multe ori suntem depășiți de situație ca profesori. Tehnologia parcă i-a hipnotizat. Am avut cazuri de copii care alergau cu ochii în telefon. Se vede lucrul ăsta pentru că sunt tot mai mulți copii obezi. Le lipsește și educația de acasă. Degeaba eu îi pun să facă mișcare și le explic beneficiile sportului, dacă după ore îi văd în fast food sau fumând la colțul străzii”, spune destul de resemnat Alex Popescu.

Cosmin Vasile Ardelean, profesor în comuna Dragu, județul Sălaj, spune că abilitatea cadrelor didactice de a-i atrage pe copii este esențială.

„Trăim în era tehnologiei, lucru care captează tot mai mult atenția copiilor și îi îndepărtează de preocupările generației trecute și implicit de sport. Predau în mediul rural unde copii încă manifestă dorința de a face mișcare, de a face sport, fiind oarecum în antiteză față de cei din mediul urban. Totuși pentru a menține acest interes în continuare, desfășor activități cât mai dinamice, cât mai pe placul elevilor, iar o parte din ora de educație fizică se derulează după placul elevilor. Mai exact, ei își aleg singuri activitățile pe care doresc să le desfășoare. Și în unitatea unde predau predomină sporturile consacrate, mediatizate, cum ar fi fotbal, handbal, dar spre deosebire de multe alte unități de învățământ, la Școala Gimnazială Nr.1 Dragu în topul preferințelor este și oina, sportul național al României. Acest sport reprezintă o tradiție în localitate, fiind îndrăgit de toți elevii din școală. Prin acest sport am reușit chiar să facem performanță, cu multiple calificări la etapele naționale ale olimpiadelor școlare. Așadar, acest sport trăiește în Comuna Dragu și spre bucuria mea prinde rădăcini și în alte unități școlare din județul Sălaj”, povestește cu mult entuziasm profesorul Ardelean.

Ionuț Gheorghiță, profesor de educație fizică la Brăila, susține că inventivitatea are un rol important în derularea orelor de educație fizică.

„Improvizez astfel încât sa țin pasul cu programa. Dacă ar fi după ce vor copii, vă spun că nu ar lăsa telefonul pentru sport, așa că trebuie să dezvolt diverse strategii. Spre exemplu, eu le predau badminton, iar faptul că aduc în joc baloane și fluturași le atrage atenția de la alte preocupări”, explică Ionuț Gheorghiță.

Când vine vorba de mesajul pe care profesorii îl transmit la orele de educație fizică, acesta este variat, dar în esență este vorba de substratul educativ al sportului și de componenta legată de sănătate.

„Mesajul pe care încerc să îl transmit elevilor mei este acela că sportul te ajută să te dezvolți atât fizic, unde probabil este cel mai palpabil, vizibil, dar și la nivel mental, pentru că mereu le atrag atenția asupra importanței tacticii și că trebuie să gândească”, explică Mihai Carpen, profesorul buzoian.

„La orele de handbal totul este foarte simplu. Trebuie să facem mișcare, să ne jucăm, dar să și învățăm handbal. La educație fizică cred că trebuie schimbată puțin programa școlară, adaptată pentru copiii din era tehnologiei”, propune Violina Maria Hentiu.

„Ora de educație fizică și sport pregătește elevii pentru un stil de viață sănătos, dar încercăm să transmitem și un set de valori importante, precum spiritul de echipă, solidaritatea, autodisciplina sau spiritul de fair-play. Cred că aceste mesaje trebuie transmise oră de oră, pentru că toate aceste valori sociale îi pregătesc pentru încercările vieții și îi vor ajuta să treacă mai ușor peste orice obstacol”, declară Cosmin Vasile Ardelean, profesor în comuna Dragu.

„Eu le transmit că prin intermediul orelor de educație fizică ei se dezvoltă armonios, că astfel învață să fie lideri, să colaboreze și să dezvolte spiritul de echipă”, spune Florica Suciu, din Baia Mare.

„Încerc ca prin orele de educație fizică să implic toți elevii în a face mișcare. Evit să am dosarul plin cu scutiri medicale”, explică Ionuț Gheorghiță.

„Mesajul e că viața e mai dură decât probele de educație fizică și sport și că dacă nu te descurci nici măcar să faci mișcare, lucru cu care ești înzestrat de la naștere, atunci trebuie să-ți pui niște întrebări. Le transmit că sportul înseamnă autodisciplină și îndeplinirea unor baremuri, care mai târziu se vor transpune în viață”, este opinia lui Alex Popescu. 

 

Dacă vă plac articolele noastre, vă invităm să ne dați un LIKE pe facebook sau să ne urmăriți și pe twitter. Vă mulțumim !

Poate te interesează şi:

Autor: Nicolae Comănescu / 25 Mar. 2024

Special / Narcotraficanții și fotbalul. Di Maria și Messi, amenințați de flagelul care a îndoliat Columbia și care acaparează Argentina

 În lumea fotbalului sud-american, Columbia și Argentina au fost mereu considerate două puteri. 

Autor: Nicolae Comănescu / 24 Mar. 2024

Analiză / De Zerbi, principiile unui antrenor cu strategie ofensivă

 În peisajul atât de dinamic al fotbalului modern, puțini antrenori au avut un impact atât de profund ca Roberto De Zerbi.

Autor: Nicolae Comănescu / 23 Mar. 2024

Povestea lui Faustino Oro, copilul de 10 ani care l-a învins pe Magnus Carlsen

 În lumea șahului, despre Faustino Oro se spune că are o minte-brici sau mai degrabă fulger.

Ştiri recente:

Autor: Nicolae Comănescu / 25 Mar. 2024

Special / Narcotraficanții și fotbalul. Di Maria și Messi, amenințați de flagelul care a îndoliat Columbia și care acaparează Argentina

 În lumea fotbalului sud-american, Columbia și Argentina au fost mereu considerate două puteri. 

Autor: Nicolae Comănescu / 24 Mar. 2024

Analiză / De Zerbi, principiile unui antrenor cu strategie ofensivă

 În peisajul atât de dinamic al fotbalului modern, puțini antrenori au avut un impact atât de profund ca Roberto De Zerbi.

Autor: Nicolae Comănescu / 23 Mar. 2024

Povestea lui Faustino Oro, copilul de 10 ani care l-a învins pe Magnus Carlsen

 În lumea șahului, despre Faustino Oro se spune că are o minte-brici sau mai degrabă fulger.